Do grupy firm franczyzowych można zaliczyć zarówno franczyzodawców, jak i franczyzobiorców. Żeby zrozumieć wzajemne relacje tych podmiotów oraz zasady, na jakich działa prywatna franczyza należy zapoznać się z definicją franczyzy, zgodnie z którą:

Franczyza to system sprzedaży towarów, usług albo technologii oparty na ścisłej i nieustannej współpracy pomiędzy niezależnymi prawnie i finansowo przedsiębiorstwami, to znaczy franczyzodawcą i jego franczyzobiorcami.

(Europejski Kodeks Etyczny Franczyzy)

Wielu klientów sieci restauracji, hoteli, stacji paliw czy szkół językowych nie jest świadomych faktu, że tak naprawdę korzystają z usług firm franczyzowych. Wynika to z tego, że zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorcy działają pod tym samym szyldem, posługują się identycznym systemem identyfikacji wizualnej firmy i bardzo często oferują dokładnie te same towary i usługi zachowując przy tym spójne standardy w zakresie obsługi klienta.

Prywatna franczyza to dla wielu przedsiębiorców gotowy przepis na udany biznes, w ramach którego franczyzobiorca może liczyć nie tylko na wspólny szyld i system identyfikacji wizualnej, ale przede wszystkim na dostęp do „know how” marki oraz gotowy sposób prowadzenia działalności poparty sukcesami innych franczyzobiorców tej marki. Dlaczego więc jako przedsiębiorcy nieco podejrzliwym okiem spoglądamy na oferty współpracy, w ramach których proponowana jest franczyza?

Franczyza – oferty współpracy czy furtka dla oszustów?

Co do zasady franczyza jest bardzo dobrze działającym na całym świecie, również w Polsce, systemem współpracy między przedsiębiorstwami. Nie oznacza to jednak, że podpisując umowy franczyzy przedsiębiorcy są zwolnieni z zachowania ostrożności. Nie każda oferta współpracy jest warta uwagi. Franczyza opłaca się wówczas, gdy franczyzobiorcą jest odnosząca sukcesy i rozpoznawalna marka, za którą idzie określony prestiż. Jedną z takich marek działających na rynku usług edukacyjnych jest szkoła językowa LEONARDO SCHOOL®.

Współpraca w ramach umowy franczyzy ze szkołami językowymi to dla wielu przedsiębiorców marzących o własnej placówce szkoleniowej jedyna droga do wejścia i utrzymania się na rynku. Rynek usług edukacyjnych jest bardzo hermetyczny. Klienci korzystający z oferty szkół językowych polegają na poleceniach oraz renomie placówki, którą ta buduje na przestrzeni wieloletniej obecności na rynku i stałego wzrostu, a także dywersyfikacji metod nauczania. Niewielka szkoła językowa, która dopiero wchodzi na rynek często nie jest wstanie sprostać wysokim oczekiwaniom klientów. Dotyczy to zarówno metod nauczania, jak i standardów obsługi klienta.

Firmy franczyzowe, które zdecydowały się rozpocząć współpracę z LEONARDO SCHOOL® otrzymały od nas:

  • znaną i rozpoznawalną na rynku usług edukacyjnych nazwę, która wraz z systemem identyfikacji wizualnej firmy pozwala identyfikować placówki franczyzobiorców jako szkoły należące do naszej sieci,
  • „know how”, które tworzyliśmy i dopracowywaliśmy we współpracy z branżowymi ekspertami, a obecnie stale modyfikujemy tak, żeby nasza oferta i sposób działania jak najlepiej odpowiadał oczekiwaniom rynku,
  • precyzyjne wskazówki w zakresie prowadzenia działalności, dzięki którym już po kilku tygodniach od otwarcia nowa placówka funkcjonuje jako odział prężnie rozwijającej się marki, za którą idzie prestiż i wieloletnie doświadczenie,
  • pomoc w zakresie realizacji działań handlowych i promocyjnych.

Prywatna franczyza a stała współpraca z franczyzodawcą

Współpracę z placówkami zewnętrznymi marka LEONARDO SCHOOL® opiera o sposoby i zasady postępowania zawarte w licencji franczyzowej. Dla wielu przedsiębiorców, którzy nie posiadają wcześniejszego doświadczenia w działalności w branży edukacyjnej to niezwykłe ułatwienie. Z drugiej strony – mimo dbałości o utrzymanie najwyższych standardów edukacyjny oraz obsługi klienta – staramy się nie ingerować w kwestie znaczące dla rozwoju danej franczyzy, takie jak chociażby kwestie kadrowe czy dodatkowe szkolenia dla lektorów. To daje franczyzobiorcą przestrzeń, w której mogą się realizować jako właściciele szkoły językowej wzbogacając placówkę o autorskie pomysły i rozwiązania.